Friday, January 21, 2011

entry baru??

assalamualaikum...
err...
nak cakap pasai apa ek hari niey??
erm,,
let me see,,
what about something that i admired most...
err,,
most ker??
xder la most sgt,,
tp minat la jugak...
nak tau apa dia??
it's all about BAJU KURUNG!!!
ohh... seriously,,
my heart will beat faster everytime i talk, think, or touch it..
hehe...
obsession??
probably..
jom kita mula...

bagi kebanyakkan orang melayu atau secara umumnya,,
orang Malaysia pada zaman atom niey..
(hamboi ayat kau.. huhu)
mereka memandang baju kurung sebagai satu pakaian tradisional yang hanya akan dipakai bila ada acara2 tertentu sahaja..
contohnya,,
kenduri kahwin,,
hari raya,,
pergi dengar ceramah agama,,
pergi ziarah kubur,,
dan macam2 lagi la..
jarang kita nampak anak muda sekarang yang suka pakai baju kurung pergi jalan2 dengan kawan2..
atau pakai baju kurung time pergi jogging..
err,,
memang la kan..
ada ke orang pakai baju kurung pergi jogging...
abaikan kenyataan sebentar tadi..

ehem2..
saya sebagai seorang gadis melayu terakhir..
(terakhir ker?)
sangat admire dengan baju kurung..
nak2 lagi baju kurung kain kapas atau lebih familiar dengan sebutan baju kurung cotton..
secara peribadi,,
bagi saya,,
baju kurung sangat sopan dan manis dipakai oleh seorang gadis yang masuih remaja macam saya..
bukanlah bermaksud yang dah berumur tak lawa pakai baju kurung,,
tapi bagi anak muda yang masih belum tercemar keayuan wajahnya,,
buakankah lebih manis kalau berbaju kurung..

deeya...
melencong jauh kau yer..
ok2..
balik kepada topik asal..
BAJU KURUNG..

hehe...
contoh artis muda yang manis berbaju kurung ialah,,
ANA RAFFALI..
wah..
i admired her for that...
dia tanpa malu dan segan mempamerkan imej berbaju kurung sambil memetik gitar sewaktu persembahan..
wahahaha...
at least ada la contoh aku nak tunjuk kat kawan2 aku kalau dia orang betah hobi aku mengumpul baju kurung,,

bagi saya,,
saya sangat manis berbaju kurung...
wahaha..
tanduk keperasanan dah menjelma sudah...
bukanlah...
aku sangat suka pakai baju kurung sebab ia melambangkan identiti akau sebagai seorang gadis melayu..
pakai baju kurung kan sopan,,
sekaligus ia dapat membentuk diri aku menjadi lebih sopan..
(well, at least lebih sopan daripada time aku pakai jeans.. >.<)

dan ia juga turut meningkatkan keyakinan aku terhadap penampilan aku ketika itu...

hah,,
siapa cakap pakai baju kurung tak boleh naik skuter...
wahaha...
cayalah lu...

tujuan sebenar saya menulis entry kali niey sebenarnya nak cerita pasal asal usul baju kurung...
tapi dah meleret pula dah...
aish...
maaflah ya..
lain kali lah saya tulis...
insya ALLAH...
kalau ada kelapangan dan kerajinan..
"TOLONG INGATKAN AKU,,
NIAT BAIK AKU,,
NAK TULIS PASAL BAJU KURUNG...
OOOOOO"
ok2 merepek sudah...
sebelum kemerepekkan ini berleluasa,,
baiklah say aberhenti di sini...
sekian,,
wassalam..
manis kan kami berbaju kurung??
huhu...