Wednesday, June 15, 2011

tak lapuk dek hujan, tak lekang dek panas

ASSALAMUALAIKUM..

oh hai semua!! saya nak jadi karam singh walia hari ni boleh tak? wahaha.. kenapa? saja nak buat kelainan. nak try mantapkan bahasa melayu saya dan anda. ok2. jangan ingat BM ni kita belajar kat sekolah je tau. kita belajar BM sampai tua actually.kenapa? tak suka? oh, belajar bahasa asing kau suka pulak ek belajar sampai tua? bahasa sendiri kau tak suka? kenapa? sebab kau selalu guna so that kau rasa kau dah terror sangat bahasa melayu? cer citer sikit kat sekolah dulu berapa markah paling tinggi yang kau pernah skor untuk BM? 80? 90? oh, sebab tu kau kata kau dah expert? sorry derr, belum lagi.

percaya tak kalau saya cakap BM ni susah? setuju tak? siapa setuju angkat tangan macam saya *gaya usop santorian wilcha*

oh ok. enough merepek meraban. jom kita proceed kepada tujuan asal entry ni ditulis. peribahasa hari ni ialah tak lapuk dek hujan, tak lekang dek panas. haa, apa maksudnya? siapa tau? okaylah, maksudnya, adat yang tidak berubah, sesuatu yang tetap utuh.

erm, saya ambil contoh termudahlah ye. pemakaian baju kurung dalam masyarakat kita. macam yang kita tau, baju kurung dah lama dah dipakai kan? sejak zaman tok kaduk, tok penghulu, pak lebai, pak pandir, si luncai etc. etc. dan ia masih dipakai pada hari ni. walaupun reka bentuk dan fesyennya mungkin dah berubah kan. but it doesn't matter. still kita panggil baju kurung kan? 

baju kurung ni walaupun dah berzaman2 wujudnya, tapi masih dipakai oleh masyarakat hari ni. situasi ni sinonim dengan maksud peribahasa ni, adat yang tidak berubah, sesuatu yang tetap utuh. see? *senyum lebar2 :D*

*someone says, i look sweet when i'm wearing baju kurung. aww.. terharu nyah...*
dah baca caption gambar kat atas tu? that is one of a few reasons why i love to wear baju kurung. muahaha.. *gelak jahat* eh oklah guys. saya harap anda semua dapat some knowledge hari ni. walaupun mungkin some of you would say, "ekeleh minah ni. dia perfect sangat ke? nak ajar2 orang pulak" oh, seperti yang saya dah mention kat atas tu, saya buat entry ni sebab nak mantapkan BM SAYA dan anda. kalau anda tak suka, fine. pergi main jauh2. eh oklah guys. i'll end this here. chow.. tata.. assalamualaikum..

p/s: mukadimah merepek meraban tu adalah ditujukan
kepada diri sendiri ye. takde kena mengena
dengan orang lain. harap maklum.
peace yaw.. :)

thanks for reading!!
ukhuwah fillah abadan abada..
:)