Friday, June 17, 2011

kahwin muda. apa pendapat anda? (repost)

ASSALAMUALAIKUM..

p/s: entry ni bukan entry gatal nak kahwin ye. entry ni sekadar untuk berkongsi pendapat. harap maklum.

**********

hai semua!! entry kali ni saya nak bercerita tentang kahwin muda. ops.. janganlah salah faham. bukan saya yang nak kahwin pun. sekadar berkongsi pendapat dan pandangan dengan semua pembaca2 blog ni je. firstly, apa yang anda terfikir bila anda dapat tahu seseorang tu kahwin pada usia yang muda? contohnya, kawan baik anda ataupun saudara mara anda kahwin pada usia 18 tahun, apa perkara pertama yang terlintas di benak anda? mungkin sesetengah orang akan cakap macam ni, "mak aih. awalnya kahwin. dah gatal sangatlah tu" betul tak? hehe..

sebenarnya dan sejujur2nya, saya sangatlah tabik kat mereka2 yang kahwin muda ni. kenapa? sebab mereka dah terhindar daripada melakukan dosa2 besar macam berzina. dan mereka juga terhindar daripada godaan syaitan yang akan menggoda mereka untuk buat perkara2 yang dilarang agama. so, daripada bercinta lama2, lebih baik kahwin kan? ada segelintir masyarakat kita yang pegang prinsip belajar dulu baru kahwin. saya tak kata prinsip tu salah. mungkin dia ada sebab kenapa dia fikir macam tu.




tapi bagi saya, dah lepas kahwin bukannya tak boleh belajar kan? kan kita sebagai umat islam diwajibkan menuntut ilmu. saya pernah dengar orang cakap, "tuntutlah ilmu hingga sampai ke liang lahad" so, maknanya, apa pun keadaannya, kita still dituntut untuk menuntut ilmu. am i right? correct me if i am wrong.

lagipun dengan masalah gejala sosial yang dah semakin menjadi2 sekarang ni, ada baiknya dipercepatkan ikatan sah antara dua orang remaja yang dah betul2 bersedia untuk berkahwin. lagipun niat suci murni macam tu, kenapa nak ditangguh2kan? 

kalau ada masalah kewangan sekalipun, ada banyak cara yang boleh dilakukan untuk mengatasinya. sebagai contoh, nikah khitbah atau kalau dalam masyarakat kita ia dikenali sebagai nikah gantung. oh, anda nak tau apa tu nikah khitbah? sila klik sini. apa pendapat anda?

eh oklah. sebelum saya mengarut melalut tak tentu pasal. baik saya stop kat sini. hehe.. oklah guys. chow.. tata.. assalamualaikum..

*credit to mr. google. sekadar gambar hiasan je ni.. huhu*

p/s: nak rujuk beberapa artikel tentang kahwin muda?
kalau ada yang tak suka
entry ni, just let me know ok?
peace..


nota suka suki: malu pulak bila baca entry lama ni.
hehehe..

thanks for reading!!
ukhuwah fillah abadan abada..
:)

9 comments:

naem glizzy said...

xde yang salah pon kawen muda kan? setuju! hehehe..

deeyamorten said...

naem glizzy: yes!! xde salah pun.. hehe

Nj anna said...

bagus....!! hihi.. elak maksiat..heee

deeyamorten said...

follow ana: betul3.. elak maksiat!! haha

ai aizura said...

sy setuju kawen mude..
tapi lau bab kawen mude bole jaokan dari wat mksiat agak kurg setuju..
sebenarnya bg sy, diorg tu wat mksiat sekadar suke2..sekadar cube2 dan ta terlintas pon kt pale diowg na kawen..

deeyamorten said...

miss aiai: betul jugak point awak tu. tp maybe, xsemua mereka yg buat benda2 maksiat ni mcm tu. mungkin ada antara mereka yg betul2 serious towards each other, tp xdpt nak kawal desakan nafsu dorang

Eira Zuraini said...

nadeeya : salah sorang kwn aku in progress..semoga dye berjaya tempuh alam baru nie...*doakan dye ea..name dirahsiakan..haha..bukan tika okey??hehe :D

deeyamorten said...

zue: insya ALLAH.. kalau niat baik, insya ALLAH akan dipermudahkanNYA.. nnty ucap tahniah kat dia ek zue.. :D

Anonymous said...

Bergantung pada seseorang. benda kawin ni tak boleh buat main2. Cakap senang la nak kawal nafsu la ape la. tapi cuba pikir, kalau benda tu dah halal, tak de maknanya nak tahan2. Siang nikah, malam terus on. Tup2 masa tu memang si pompuan dalam cycle yang memungkinkan utk mengandung. 9 bulan dah beranak, makan pakai anak sape nak tanggung. kalau berduit ok la. ni hidup pun masih pakai ptptn. Silap2 boleh terjejas pelajaran.