Wednesday, August 10, 2011

bila kita ada ini, kita nak itu

ASSALAMUALAIKUM..

malas nak mukadimah panjang2 berjela jelon. korang layan jelah hasil perahan otak aku ni haa..

  • bila kita MISKIN, kita mengeluh nak KAYA. bila kita KAYA kita mengeluh susah hati dengan keselamatan diri dan duit

  • bila kita TAK CANTIK, kita mengeluh nak CANTIK. bila kita CANTIK merungut sebab rimas dengan gangguan encik2 secret admirers

  • bila kita TAK CUKUP MAKAN, kita merintih nakkan MAKANAN. bila dapat banyak makanan, taknak makan pulak sebab jaga badan


  • bila dapat KERJA SUSAH, merungut nak KERJA SENANG. bila kerja senang mengeluh kata bosan


  • bila TAKDE KAWAN, menangis mengharapkan seorang KAWAN. bila ada kawan khianat pulak


  • bila duduk KAMPUNG, mengeluh nak pindah BANDAR. bila kerja kat bandar mula menangis rindu kampung


  • bila SIHAT, sibuk mintak nak SAKIT. bila dah sakit mulalah meraung sakit itu sakit ini

  • bila masih HIDUP, sibuk cakap nak MATI. bila dah MATI?


renung2kan :)

teguran untuk diri sendiri jugak.

tu je, assalamualaikum..

p/s: mengingati mati hukumnya sunat.
tapi kalau asyik berdialog,
"aku nak mati! dah bosan dengan hidup ni!"
cuba fikirkan, dah cukup sangat ke amal kita
nak menghadap ALLAH?

thanks for reading!!
ukhuwah fillah abadan abada..
:)

18 comments:

Alex_mira said...

biase laa tu..manusia...

Alex_mira said...

biasa laa tu..manusia...

sergeant keroro said...

bila tak bersyukur, memang semua benda tak kena.

serius!

nice entri XD

Alip Apai said...

bila single,jeles dgn yg kapel..bila dh kapel,dengki dgn yg single:)

sakurasue said...

terbaikkk~ pembersih jiwa di bulan pose :)

deeyamorten said...

@Alex_mira
tulaaa.. manusia kan :)

deeyamorten said...

@sergeant keroro
thank you kero :)

deeyamorten said...

@Alip Apai
a'a ek. yanh tu tak terfikir pulak. hahaha

deeyamorten said...

@sakurasue
thank you :)

missina said...

biasalah manusia suka mengeluh dgn apa yg dia ada,,,

Bitter said...

manusia mane pernah bersyukur kan?? bagi betis nak peha kot..hihi :P

Pencinta Bulan said...

nice entry..
salam kenal..
nice blog...

done follow u.

http://pecintabulan.blogspot.com/

deeyamorten said...

@Bitter
eh ada je yang bagi peha nak betis. haha

deeyamorten said...

@Pencinta Bulan
thank you awak. slm kenal jugak :)

Yana Farinha said...

hye...nice blog... dah folo awk. jom singgah blog sy. www.duniasigadisberseliparhijau.blogspot.com

Tea Dno said...

manusia tak pernah bersyukur dengan apa yang ada.. aku pun sama..

deeyamorten said...

@Yana Farinha
thanks ye. dah singgah dah :)

deeyamorten said...

@Tea Dno
aku pun :)