Saturday, May 7, 2011

S.T.R.E.S.S

ASSALAMUALAIKUM..

mesti anda semua pelik tengok saya update entry saya pagi2 buta kan? kalau daripada tajuk kat atas tu, anda rasa, saya stress ke? oklah, saya nak cerita la sikit pasal stress ni. bukan nak bagi fakta pasal stress, tapi nak cerita tentang kisah mengenai stress yang berlaku pada diri saya sendiri.

  
*anda pernah stress sampai macam ni?

ok, kisahnya bermula begini. pada pagi yang hening ketika saya sedang nyenyak tidur, saya dikejutkan dengan bunyi phone saya yang mendendangkan lagu 'the cupcake song'. dalam hati, saya tertanya2, siapalah gerangan yang telah mengacau mimpi indah saya tu. so, dengan kemalasan yang ada, saya gagahkan diri mencapai phone yang berbunyi, lantas saya baca sms yang diterima. "oh, mek nod rupanya." bisik hati saya. err, dah macam nak buat novel la pulak kan. sms2 yang saya terima bebunyi seperti di bawah..

mek nod: salam.. aku tension.. tension gle.. gle bpk pnye tension.
saya: npe wey? ko ok x ni?
mek nod: aku de test ielts ari ni. ielts ni mcm muet r. ari ni listening, writing, n reading.tp mlm td aku migrain. skt gle pale. so aku xwat pe2 latihan pown. aaaa!!!
saya: em.. xpela. yakin je dgn diri ko, ko ley wat exam 2. anggap je ko mcm amek exam bi kt sek dulu
mek nod: hua.. aku nk nangs ni. srius. mlm td dh mcm pe nangs skt pale. ni kalo aku xpass cut off point kena bayar RM 580. xnk..! hua..
saya: exam 2 kol bape?
mek nod: aku dh otw dlm bs nk g subang dh. kne de kat sane b4 8 tp aku xsure exm stat pkol bpe.

saya tertidur balik lepas baca sms terakhir ni. 10 minit kemudian, baru saya balas sms tersebut, sebab saya seakan2 dapat ilham daripada mimpi saya untuk memberi dorongan kat mek nod.

saya: 0o.. xpe2. ko cool je. jgn serabut sgt. ak tkot nnt ko xley jwb. jgn stress.wt something yg ley hlgkn stress ko. clear ur mind with those negative thought. slawat n doa byk2. insya ALLAH ko ley wt. ykin dgn dri ko.
mek nod: hua..! nk nangs je. huhu. hurmh.. k2. thanx weh. doakn aku. salam..

mek nod ni kawan baik saya time kat mrsm dulu. saya sangatlah rapat dengan beliau sebab kami satu kelas. tambah2 lagi, kami berasal dari negeri yang sama. so, the point here is, the stress yang dia tengah rasa time ni. stress yang sedang dirasakan tu, telah menyebabkan saya rasa stress sekali. pity her. 

i'm not good in advicing people. but i'll try my best when they really need me. kadang2 saya kering idea macam mana nak nasihatkan orang tu. haha.. lama lah jugak nak fikir ayat2 yang best. so, daripada cerita tersebut, kita boleh nampak kesinambungan dari satu stress, ke satu stress. macam dalam kes ni, dia dah stress malam tu sebab migrain, then pagi tu, dia stress lagi sebab tak prepare untuk exam. macam yang anda semua tau, stress ada dua jenis, stress positif dan stress negatif. dalam kes ni, saya pun tak sure ini stress yang mana satu. haha.. tapi rasanya yang negatif kot. 

nak tau lebih pasal stress? go and get it from here. ok? yang pasal kawan saya tu, saya rasa marilah kita sama2 doakan dia dapat jawab exam tu dengan jayanya. aminn... chaiyok mek nod!!

* inilah mek nod yang saya katakan tadi. saya je panggil dia mek nod. orang lain panggil dia nana..


ok, entry ni dah sampai penghujung. kepada diana nordin, selamat maju jaya saya ucapkan. chaiyok2!! saya akan doakan kejayaan anda. jangan risaulah. do your best ya bestie!! insya ALLAH anda boleh lulus dengan cemerlang, gemilang dan terbilang.

sekian dulu untuk kali ini. chow.. tata..
terima kasih sebab sudi baca satu lagi celoteh mak joyah saya..
thank you guys.. :)