Saturday, May 21, 2011

the bigger the mass, the bigger the INERTIA

ASSALAMUALAIKUM..

kenapa tiba2 saya bercakap pasal inertia? inertia tu apa? anda tau? kepada adik2 form 4 dan form 5 mungkin mereka tau malah arif lagi tentang inertia mak tia ni. persoalannya sekarang, kenapa tiba2 saya nak merungkai teori fizik pulak ni? dah lari betul dari bidang pembelajaran saya. haha.. ceritanya macam ni, semalam, time saya naik bas dari UiTM Shah Alam menuju ke kompleks PKNS, tiba2 je saya teringat kata2 cikgu fizik saya waktu saya form 4, katanya, "the bigger the mass, the bigger the inertia." memang konsep tu saya ingat sampai sekarang walaupun sekarang saya ambil jurusan sains hayat. memang takde kaitan langsunglah kan dengan fizik2 ni.

inertia ni apa? er, saya tak taulah kan ayat buku yang menyatakan apa itu inertia, tapi kalau ikut encik wiki kesayangan saya ni, dia cakap inertia ialah sifat semula jadi suatu objek yang cenderung untuk menentang sebarang perubahan kepada keadaan atau bentuk asalnya , sama ada dalam keadaan pegun (statik) ataupun dalam keadaan bergerak. tu maksud dalam bahas melayulah ye. kalau nak yang dalam english punya, pergi bukak buku teks fizik tingkatan empat *ada ke? i'm not sure.*

ha kalau dah tak faham sangat tengok jela video kat bawah ni. hehe.. tak retilah nak menerangkan. peace yaww!!

oklah guys. chow. tata..

thanks for reading!!
thank you!!
ukhuwah fillah abadan abada..
:)

No comments: