Wednesday, May 4, 2011

novelholic!!


ASSALAMUALAIKUM...

apa khabar wahai pembaca2 belog ku sekalian??
(poyo je..)
anyway..
hari ni saya nak cerita sikit pasal hobi saya yang mendapat perhatian saya sejak akhir2 ni..
setelah saya tinggalkan untuk beberapa lam sebab takde masa nak layan.. hihi..
baca novel!!!


ok,, to be honest,, most novel yang terpampang di atas ni,,
bukan saya pemiliknya..
saya pinjam saja..
hihi...
kredit to ahmad fathi bin omar dan tuan nor farhana sebab dah bagi saya pinjam novel2 mereka ni..
ok,,
seperti yang semua orang tahu,,
membaca itu amalan mulia..
membaca mampu menambah ilmu pengetahuan seseorang terhadap sesuatu isu..
contoh2 bahan bacaan yang terkenal ialah surat khabar,, majalah,, novel,, buku2 ilmiah malah artikel kat internet pun termasuk dalam senarai tau...

saya dah lama meninggalkan minat saya dalam bidang membaca ni sebab saya terlalu sibuk dengan tugas harian saya selaku seorang pelajar..
maybe,, anda semua akan cakap,,
"ele,, aku boleh je baca novel time kat matrik dulu. 4 flat gak.. bagi alasan munasabah laa sikit derr,,"
ok,,
ikut andalah nak cakap apa pun..
saya memang tak boleh menghadap novel kalau saya dah ditetapkan untuk belajar..
kalau tidak,,
memang saya tak baca lah buku2 pelajaran yang tebal macam campbell,, oxford dan lain2..
memang assignments saya pun takkan siap walaupun lecturer bagi tempoh sebulan untuk siapkan assignments..

kenapa??
because i found novel is addicting!!
sangat2..
agaknya novel ni ada kandungan nikotin yang lebih tinggi dari rokok kot..
hehe..
once saya dah start baca novel,,
i can't stop..
malah kerja lain pun tak jalan..
sampai adik saya pun panggil saya ULAT BUKU..

well,,
sebenarnya banyak lagi hobi saya..
bukan baca novel saja..
tapi setakat ni biarlah saya exposedkan pada novel dulu..
lain kali baru cerita pasal yang lain2..
and actually,,
saya lebih prefer english novel berbanding malay novel..
kenapa??
sebab bila saya baca novel melayu,,
saya akan terdorong untuk mencari kesalahan tatabahasa dalam novel tersebut..
haha..
jahat kan??
and bila saya jumpa banyak kesalahan tatabahasa,,
saya akan tawar hati untuk baca novel tersebut melainkan jalan ceritanya menarik..
huhu..

saya akui,,
i'm not that good in english...
band3 je pun waktu exam muet hari tu..
tapi,,
i found it interesting to read english novel instead of malay novel sebab kebanyakan penulis novel inggeris,,
lebih banyak membuat research tentang apa yang mereka karang berbanding penulis novel melayu..
maaf ya kalau ada yang terasa..
takde niat pun nak condemn siapa2..
it's just my opinion.. :)
bukanlah nak kata novelis melayu tak buat research..
maybe ada yang buat,,
tapi most of them tak buat pun..
itu boleh dilihat dari segi penyampaian cerita,,
fakta2 yang cuba disampaikan kat dalam novel dan sebagainya..
and most of malay novel adalah love story..
jarang kan kita jumpa novel yang cerita pasal penyiasatan dalam bahasa melayu..
kecuali novel2 kanak2..

ok2,,
sekali lagi,,
maaf kalau ada yang terasa,,
takde niat nak buat hati anda terguris..
it's my opinion..
lagipun,,
saya pun takdelah betul sangat..
so,, kalau saya salah,,
tolong tunjukkan ya??
i think that's all for now..
thank for reading guys.. :)