Sunday, May 8, 2011

3rd challenge: TEN THINGS I HATE

ASSALAMUALAIKUM..

berjumpa kita lagi dalam entry baru saya. saya dah sampai cabaran ke3 dah ni. ada lagi 7 cabaran la ye yang saya perlu langsaikan. *cehh bunyi dia macam apa je*. ok, hari ni, saya nak berceloteh sikit pasal 10 perkara yang saya tak suka dan ada beberapa perkara yang bakal saya sebutkan nanti, saya benci sangat. dan saya selalu doa supaya saya tak buat benda2 yang saya benci tu. hehe.. jom start!!

  • PEROKOK DAN ASAPNYA
memang perkara ni la yang saya paling anti sekali. so, kepada sesiapa yang merokok tu, memang saya pangkah la siap2. no2.. nak berkawan dengan perokok pun saya fikir 10 kali. tapi as long as dia tak merokok kat depan saya, it's ok. sesak nafas bila bau asap rokok ni. entah apa entah si perokok2 ni fikir dengan menyedut asap yang busuk tu. dah la busuk, beracun pulak tu. memang tempah tiket maut awal2 la kan. ish3.. no3.. doa2 la saya tak jadi macam tu. begitu jugak kawan2 dan ahli keluarga saya.

*makan la rokok tu kalau dah gian sangat*

  • ORANG BAKAR SAMPAH
ini salah satu benda yang saya benci. senang cerita, saya memang tak boleh bau asap la. terus sesak nafas. bukan sebab asma, tapi sebab menahan nafas.  kadang2 mereka bakar sampah dekat dengan ampaian tempat saya jemur baju. memang tak bau asapla kan baju2 saya tu. memang bengang jela dengan mereka2 yang membuat pembakaran terbuka ni. rasa nak cepuk2 je orang tu. hish.. mencemarkan alam sekitar betulla.. ni pun sama je kes dengan perokok tadi. 2x5 je..

*salah satu contoh pembakaran terbuka*

  • ORANG YANG MENCARUT
ni lagi satu. orang yang buat benda ni agaknya dah takde modal lain nak cakap. asyik keluar perkataan2 tak senonoh je. cakap satu ayat, keluar perkataan tu. baru kena usik sikit, keluar perkataan tu. yang lebih menyedihkan, situasi ni bukan je menular pada kaum adam, kaum hawa pun dah ramai yang ikut. apa yang best sangat mencarut ni, saya pun tak tahu la. dah la tu, siap tunjuk isyarat lucah lagi tu. aduilaa.. apa nak jadi dengan masyarakat kita sekarang? makin rosak akhlak. makin hilang pedoman. insaflah wey kawan2 ku sayang. tak ke mana kita kalau asyik mencarut je. buat menambah dosa yang dah sedia banyak adalah.


*jangan mencarut lagi ye kawan2..*

  • DIPAKSA
perkara yang satu ni, memang menjadi kelemahan saya. saya akui, saya ni tak tegas. dan saya sedar, ramai kawan2 saya yang ambil kesempatan di atas sikap tak tegas saya tu. nak mintak tolong apa, dipaksanya saya buat. tu dah kira bukan mintak tolong dah. tu dah kira kes paksa dah tu. saya pulak jenis yang cepat kesian kat orang, lagilah saya dengan paksarelanya buat sesuatu yang disuruh tu tanpa banyak soal walaupun dalam hati saya akan membebel sebakul. hehe.. sorry ye kawan2.. 

  • BERGADUH DAN BERSELISIH FAHAM
saya ni bukan baik sangat. tapi saya seboleh2nya nak mengelakkan daripada bertikam lidah dengan kawan2 saya ataupun adik beradik saya. sebab at the end, walaupun bukan saya yang salah, saya akan rasa saya yang salah. saya akan rasa bersalah yang teramat sangat sampai menyebabkan saya menangis teruk2. dan saya selalunya lebih senang mengalah kalau dalam pergaduhan ataupun perdebatan. salah satu sebabnya, sebab saya takut nanti perkara yang didebatkan tu membuat hati mereka yang terlibat jadi marah atau tak puas hati. em, lagipun memang saya tak suka berdebat debik ni. hehe..

*kalau dalam situasi macam ni, saya selalunya jadi yang macam orang kat tengah2 tu*

  • ORANG CAKAP SAYA SOMBONG
ok, honestly, saya memang tak peramah macam orang lain. so, orang yang tak kenal saya memang senang nak cakap saya sombong. sebab bila saya duduk dengan orang yang saya tak berapa kenal atau tak kenal langsung, saya akan diam je tanpa sepatah kata. tapi bila saya dah get to know people, saya akan   jadi lebih bising dari murai. kalau tak percaya, cuba tanya kawan2 saya. saya cuma banyak mulut dengan mereka je. dengan orang lain tak pun. sebab saya malu. takut tersalah cakap dengan orang yang saya tak kenal tu. kalau benda tu berlaku, kan haru jadinya. haish...

*malu tau kalau tersalah cakap. tak tau nak sorok muka kat mana.*

  • PLAYBOY
hep... ni bukan majalah playboy ok? ni maksudnya kaki perempuan atau dalam bahasa jawanya diorang sebut womaniser. kenapa saya tak suka mereka? sebab bagi saya, mereka ni seolah2 mempermainkan wanita dengan kelebihan yang ada pada mereka. pastu sah2 la cakap tak pernah tak tipu kan? tau la muka tu handsome cik abang oii tapi jangan la ingat semua perempuan suka kat awak. tukar makwe macam tukar baju je dia buat. bosan yang si a, pergi kat si b. ish3.. jangan la macam tu. tak baik tau. ingat, what goes around comes around. hari ni, awak buat kat orang, esok lusa, orang pulak buat kat awak. ha.. masa tu baru tau langit tu tinggi ke rendah. *alamak, ter'emo' pulak*.

*em, macam nilah contohnya..*

  • SI PEMBULI HAIWAN
ok,anda semua tau kot yang saya ni memang pencinta haiwan. dan saya tak suka tengok orang buli haiwan terutamanya kucing. kejam tau tak!! rasa macam nak sepak2 je orang yang membuli haiwan tu. hish.. setiap kali saya tengok insiden macam tu mesti saya rasa macam nak pergi kat kucing tu dan selamatkannya. walaupun mungkin nanti saya yang kena pukul. jahat la mereka ni kan. apalah dosa haiwan tu sampai kena pukul macam tu sekali. dahla selalunya mereka buli anak kucing. mak kucing ke bapak kucing ke, tak buli pulak. kenapa? sebab takut kena cakar? ee... geram2..

* kucing yang comel macam ni pun nak dibuli. pelik betul..*

  • BAU MINYAK WANGI YANG KUAT SANGAT
hehe. sorry kepada sesiapa yang terasa dengan point ni. maaflah. tapi saya memang tak suka bau minyak wangi yang terlampau2 kuat. sampai duduk sebatu pun dah boleh bau dah minyak wangi dia tu. kalau lelaki boleh la saya terima lagi. tapi perempuan yang selau buat macam ni. dulu waktu kat matrik dulu, bila saya dalam perjalanan nak ke kelas tiap2 pagi, mesti saya akan bau macam2 jenis minyak wangi yang dipakai oleh student2 perempuan. ada tu yang dari jauh saya boleh bau. agaknya dia sembur sebotol terus kot? pening saya dibuatnya dengan bau minyak2 wangi yang menusuk hidung. haish..

*gambar ni takde kaitan dengan entry saya ye.. saya upload sebab saya suka design botol ni. hehe*

  • SIKAP DEGIL DAN EGO TAK TENTU PASAL
ok, saya admit, saya pun degil jugak. ada jugakla ego dalam diri saya. tapi insya ALLAH saya cuba kawal kedua2 sikap negatif ni dari terus bermaharajalela dalam diri saya. sebab kalau saya tak suka orang yang ada sikap macam ni, tentu orang lain pun tak suka kan. so, saya tak bermaksud untuk menujukan point yang terakhir ni kepada sesiapa melainkan diri saya sendiri. bukannya senang nak mengawal dua sikap negatif ni tau. perlukan kesabaran yang tinggi. hehe.. malah, kalau nak tundukkan dua sikap ni pun sebenarnya memerlukan kedegilan dan keegoan jugak.maknanya, degil dan ego negatif, lawan dengan degil dan ego positif. tapi yang penting, semangat dan motivasi diri pun kena kuat dalam usaha ni. supaya taklah nanti, ego negatif pulak yang menang bila lawan dengan ego positif. kan3? :)

*anda faham maksud ayat kat atas ni? :)*


ok.. siap dah cabaran yang ketiga. saya akui la, cabaran yang ketiga ni susah sikit. sebab saya rasa macam banyak lagi je yang saya tak suka. tapi tak tau nak tulis yang mana satu dulu. so, yang point paling top tu, maknanya, memang saya tak suka sangat2lah tu. memang sangat tak suka. yang bawah2 tu pulak, saya pilih sebab saya rasa point tu paling sesuai nak letak kat dalam blog ni as compared to other points yang mungkin akan menyinggung perasaan sesetengah pihak. oklah.. tugas saya hari ni dah selesai. sekali lagi saya mintak maaf andai ada point2 yang mengguris hati dan perasaan anda semua. memang takde niatlah. percayalah~~ hehe.. ok chow. tata..

terima kasih sebab sudi luangkan masa baca entry ni..
gamsa hamnida.. :)