Wednesday, May 11, 2011

6th challenge: ten items I can’t live without


ASSALAMUALAIKUM..

hai semua.. hari ni saya dah sampai cabaran keenam. tajuk cabaran kali ni ialah 10 benda yang saya tak boleh hidup tanpanya. err, betulkan? layan lah.. anda semua pun mesti ada kan benda2 yang anda memang tak boleh lepaskan. saya pun adalah. tapi tak sure boleh cukup sepuluh atau tak. takpe jom kita tengok point2 yang kat bawah ni.. jom....

  • HANDPHONE
benda yang satu ni, memang lah takkan berenggang dengan saya. pergi mana2 pun saya bawak. even kat rumah pun saya akan berkepit dengan handphone saya. yela, manalah tau ada panggilan kecemasan kan. terus je jawab. haha.. lagipun, kalau saya tinggal handphone saya merata2, nanti adik saya baca sms2 saya pulak. ish.. tak boleh2. bahaya.. hihi.. disebabkan itu, handphone mesti sentiasa ada dengan saya. tak kisah lah ada kredit atau tak. memang takkan senang duduk kalau takde handphone ni.

*macam nilah handphone saya. sony ericsson w705*
  • BANTAL BUSUK, TEDDY BEAR ATAU SESUATU UNTUK DIPELUK
ye. saya ada bantal busuk. ada masalah? saya jenis yang suka memeluk sesuatu bila saya duduk tanpa membuat apa2 kerja yang memerlukan pergerakan fizikal. contohnya macam study, menaip, update blog, tengok tv, baca buku, main game etc. etc. sekarang ni pun saya tengah peluk teddy bear saya. hehe.. kenapa? pelik? takde apa yang peliknya. memang habit saya macam tu. kalau takde bantal atau teddy bear, beg atau buku pun dah cukup. as long as saya peluk sesuatu. kalau tak, saya akan rasa sangatlah kosong dan tak selesa.

*ini teddy bear saya.. :)*
  • EARPHONE HANDPHONE SAYA ATAU RADIO
sebelum ni saya dah bagitau kan, saya memang suka muzik. so, kalau saya bosan, selalunya saya akan bukak lagu kat handphone saya dan dengar. kalau tak pun saya bukak radio. so that, tak la sunyi sangat kan kalau dah takde apa2 nak buat tu. selalunya saya buat macam ni bila saya tengah dalam kereta nak pergi ke suatu tempat yang jauh. pergi pasar saya taklah buat macam ni ye. buang masa je. dekat sangat pasar tu. haha.. baru nak start lagu, dah sampai dah pun pasar. hampeh betul..

*dengar lagu. lalalalala...*
  • MAKANAN.. :)
siapa yang boleh hidup tanpa makanan? cuba cakap sikit. hehe. memang ni keperluan asas manusia kan? memang tak hiduplah kan kalau takde benda ni. anda boleh? wah.. anda memang hebat. tepukan gemuruh untuk anda.. :P.. lagipun, bila kita lapar, apa yang kita cari? bukukah? handphonekah? teddy bearkah? kita cari makanan kan? so, penting tak agak2 makanan tu dalam hidup kita? tett.. soalan cepumas tu. jangan main2. hehe.. saya tak makan lagi ni. laparlah.. :(

*lapar pulak tengok buah ni.. hehe..*
  • CERMIN MATA
ok, saya rabun. haha.. kalau takde cermin mata memang langgar semua bendalah kan. so penting tak cermin mata ni? walaupun power saya taklah tinggi sangat tapi kalau tak pakai cermin mata still boleh pening jugak. mungkin sebab dah terbiasa pakai kot. contact lens? haha.. ayah saya tak bagi saya pakai contact lens. dia cakap bahaya. erm, sepanjang pengamatan saya kepada kawan2 saya yang pakai contact lens ni, memang bahaya skt la kan penggunaan benda ni. so, daripada saya tanggung risiko pakai contact lens tu, lebih baik lah saya pakai cermin mata. lagipun, kan mata saya sepet, kalau pakai lens nanti, terserlah lah kesepetan tu. hehe.. tak sanggup nyah..

*ni namanya contact lens*

*yang tu, cermin mata lama saya*
  • KASUT ATAU SELIPAR
apa rasanya bila berjalan atas tanah atau pasir tanpa pakai selipar? 0o0oo.. saya tak boleh macam tu. rasa macam ada cacing masuk. *padahal takde pun* lagipun kebersihan tanah dan pasir tu boleh dijamin ke? ce cite ce cite. entah2 dah kena taik kucing ke, taik anjing ke. urgh.. tak sanggup nak bayangkan. lagipun kan, bagi saya kasut ni pun menentukan kekemasan dan imej seseorang. maksudnya kat sini, contohlah kan kalau ada anak dato' ni keluar dengan kawan2 dia pakai baju biasa je. pakai t-shirt dengan jeans lusuh. tapi pakai kasut bonia yang harga beribu2 tu. ha.. kan dah menampakkan yang dia tu anak orang kaya. tak gitu?

*agak2 anda nak tak pakai kasut macam ni? :)*
  • TUDUNG
ok. ni satu lagi keperluan asas yang memang semua wanita muslim akan huru hara kalau keluar rumah tanpa benda ni *yeke?* ok, mungkin bukan semua wanita muslim lah. kebanyakan. pernah tak orang yang selalu pakai tudung, terlupa nak pakai tudung time keluar rumah. haha.. agak pelik ye disitu. harap2 takdelah kan. tak kisah lah tudung ni jenis tudung bawal ke, selendang ke, tudung sarung ke, tudung lilit 10 kali ke, tetap tudung kan? so, saya pun tak kisah nak pakai yang mana satu, asalkan menutup aurat. :)

*tudung ni pelik sangat. macam tudung saji pun ada saya tengok. hehe*
*tudung atau bantal?*

  •  KENDERAAN
memang susah kita nak bergerak ke sana dan ke sini tanpa kenderaan kan? kalau tak kereta pun, motor ke, lori ke, teksi ke, bas ke, basikal ke etc.etc. walaupun saya dah ada lesen P, tapi saya masih belum ada lesen kebenaran daripada ayah saya untuk benarkan saya memandu kereta. sob.. sob.. sedih tau. dah lama tak drive. so, kalau takde kenderaan, mesti susah ibu2 kita nak pergi pasar yang berbatu2 jauhnya dari rumah kita. mesti kita susah nak keluar ke bandar untuk jalan2 dengan kawan2. mesti ibu dan ayah kita susah nak jenguk kita kalau kita tinggal kat sekolah berasrama yang jauh. saya bukanlah tak boleh hidup tanpa kenderaan, tapi, tanpa kenderaan, susah bagi saya untuk berjalan jauh. hehe..

*rumah kenderaan yg comel*
*kereta lembu kat vietnam*













  • AIR
siapa boleh hidup tanpa air? haiwan pun perlukan air, pokok pun sama. so, maknanya, kita pun perlukan air kan? nak mandi, basuh baju, minum, masak etc. etc. saya pun sama macam anda semua, saya perlukan air untuk hidup. memang susah la hidup kalau takde air. dulu, kat asrama kalau takde air, memang haru birulah jawabnya. sampai nak study pun takde mood. kenapa? sebab takde air nak mandi. maka, berlengas lah badan kami pada waktu itu. nasib baik takde bau tengik. haha..

* cantik kan?*
  • DUIT
ops.. point yang agak mata duitan. haha.. saya bukanlah mata duitan sangat. tapi, zaman sekarang ni kan semuanya perlukan duit. even nak masuk toilet pun kena pakai duit. so? duit sangatlah penting sekarang ni. kalau takde duit, tak makanlah kita. so, hargailah jasa ibu dan bapa anda yang dah berpenat lelah mencari rezeki untuk kita semua. ingat senang ke nak dapat duit? cuba cakap sikit. senang? nak merompak pun susah tau. senang cerita, earning money is not easy. orang yang pernah ada pengalaman cari duit sendiri je yang tau betapa susahnya nak mencari duit tu. kan?

*banyaknya!!!*
ok, dah siap entry keenam dalam tajuk sepuluh. sebenarnya, tak semua benda2 di atas adalah necessary untuk saya. saya cuma ambil point2 yang agak penting dalam hidup saya tapi tak semestinya bila semua tu takde saya tak boleh hidup. bukannya saya tak pernah hidup tanpa benda2 ni pun. elok je lagi sampai sekarang. haha.. oklah. tugas saya untuk hari ni dah selesai. jumpa lagi nanti ye. chow.. tata..

terima kasih sebab sudi baca entry kali ini..
thank you..
ukhuwah fillah abadan abada..
:)

No comments: