Thursday, May 26, 2011

niat nak menegur, tapi....

ASSALAMUALAIKUM..

hai semua!! oh kita jumpa lagi dalam entry yang seterusnya ni. err, waktu anda baca tajuk kat atas tu, apa yang berlegar2 kat dalam fikiran anda? maybe some of you would think that entry ni berkaitan dengan luahan perasaan saya. hehe.. ops.. sorry guys. kalau anda fikir macam tu, anda salah. entry kali ni lebih kepada teguran kepada mereka2 yang berkenaan. tapi teguran ni berdasarkan pemerhatian dan pendapat saya ye. kalau ada yang terasa hati tu, saya mintak maaf awal2. ok?

rasanya ramai kot antara anda yang baca ni tau pasal blog makcik murtad yang menghina agama islam tu. err, anda tak tau? disebabkan saya tak dapat nak access ke blog makcik ni, so jom kita terjah Kelab Anti Makcik Hajjah Sitt al-Wuzara ni kat facebook. oh ok. ini bukan perkara pokok yang saya nak bincangkan hari ni. saya nak tegur sikap sesetengah orang yang mencarut2 marahkan makcik ni.

guys, saya tau makcik ni hina agama kita sesuka hati dia. saya pun sakit hati bila baca entry2 dia ni. tapi kita sebagai umat islam, perlu ke kita sampai nak mencarut2 tak tentu hala marahkan orang yang macam ni? kalau kita buat macam tu, secara tak langsung kita turut mencemarkan kredibiliti umat islam. kan lebih elok kalau kita tegur baik2 plus doakan hati dia terbuka untuk sedar apa yang dia lakukan tu salah. islam itu indah kan? anda sendiri yang cakap macam tu. tapi umat islam sendiri yang dah hilangkan keindahan agama islam tu.anda mencarut sebab nak lepaskan kemarahan dan sakit hati yang anda rasa. tapi sedarkah anda, marah yang meluap2 tu daripada syaitan. so, kenapa kita nak turutkan sangat rasa marah tu? tepuk dada tanya selera..

saya nak cakap banyak2 pun, saya tak arif sangat pasal agama ni. saya sendiri pun masih jahil pasal semua ni. so guys, kalau ada sesiapa yang nak kutuk saya, silakan. nak kata saya cetek pengetahuan agama tapi sibuk nak tegur orang, oh silakanlah. saya tak kisah apa anda nak cakap pasal saya, yang saya tau, saya dah jalankan tanggungjawab saya untuk menegur. kalau ada pihak yang tak puas hati, saya mintak maaf sangat2. seriously guys, saya cuma nak menegur. terpulang kat anda nak buat apa lepas ni. dan kepada makcik tu, saya doakan dia dikurniakan hidayah daripada ALLAH untuk menyedari setiap kesalahan yang dia dah buat.

oklah. i'll end this here. chow.. tata.. assalamualaikum.. renung2kan dan selamat beramal :)

thanks for reading!!
ukhuwah fillah abadan abada..
:)

7 comments:

Ashraf Jalil said...

like this entry =D

deeyamorten said...

ashraf jalil: tiangkayu a.k.a thank you :)

tia said...

aku setuju gila dengn entry ni nad.. dorang sibuk2 nk tegur org lain tapi at the same time, dorang memaki,mencarut.sriyesly aku mmg x berkenan ngn org yng mcm ni. perasan bagus sngt and knows lots about islam tapi hakikatnya..dorang pun wat dosa gak. akux pahamla pe yng dorang fikir.nauzubillah min zalik..

deeyamorten said...

tia?? teha ek? duhh... aku ingat sapela td.. tibe2 je panggil aku nad. wahh.. dah lame ye org xpnggl aku nad.. huhu. thnx sebab stuju n komen kat sini.. :)

Anonymous said...

aida ada post benda yang sama.. so, kita tergerak nak tengok blog tu.. well, kita akui pe yang saudari makcik tu wat x betul.. tapi, kita kurang suka the way people react to her.. how do they expect her to change her thoughts when all they do is cursing and threatening her? instead, x boleh ke kita just left an advice comment and let her be, sama ada nak terima atau x.. kita manusia ni ada tanggungjawab untuk saling tegur menegur.. tapi, sama ada the other party tu nak terima or x, tu urusan Allah.. kalau x boleh tahan marah sangat, bukan ke lebih baik kalau kita tutup je com kita tu, n pergi amik wuduk n bersolat sunat.. mohon agar terbuka pintu hati nyer..we are showing her a not very good image.. dia ada cakap yang Islam ni agama ganas.. dengan kita mencaci dan threatening dia, bukankah kita membuatkan Islam tu nampak ganas.. instead, try to talk with her slowly.. tanya dia nape jadi camni.. kalau takut terpesong n cepat naik angin, diam saja n membenci perbuatan dia dalam hati, kerana itu adalah lebih baik.. sory membebel panjang.. kita nak luahkan my thoughts, tapi x berani wat entry ni.. baca nama saudari tu je pun dah wat kita rasa sesak nafas skang ni

deeyamorten said...

irah.... totally agree with you... takpe2... lagi panjang pun takpe.. haha... thnx 4 sharing your thoughts

Alex_mira said...

btol2...ntah pape...