Saturday, July 30, 2011

jiran yang beradab a.k.a adab dengan jiran tetangga

ASSALAMUALAIKUM..

i'm going back to my hometown today. so, probably ini satu2nya entry untuk hari ni. hehehe.. jangan rindu tau. :P

hari ni aku nak share dengan korang pasal adab dengan jiran tetangga. korang ada jiran? jiran korang ada tangga? haa... itulah maksud jiran tetangga. hahaha.. ok abaikan kemerepekan aku itu.

beradab dengan jiran tetangga adalah sangat dituntut dalam islam. so, janganlah kita sakitkan hati jiran kita. kalau dah tersakitkan hati tu, raya nanti jangan lupa mintak maaf ye.

korang perlu ingat, jiran adalah orang yang paling dekat dengan kita kat rumah. kalau apa jadi kat kita, siapa yang nak datang tolong? jiran jugak. maka amatlah penting ye tuan2 untuk menjaga keharmonian hidup berjiran. janganlah nak fikir diri kita je. jiran kita kita abaikan.

janganlah suka sangat parking kereta, motor, lori dan van kat depan rumah jiran kita sedangkan depan rumah kita terkangkang ruang kosong yang sangatlah luas untuk kita parking kapal terbang sekali pun.

janganlah bila jiran menghadiahkan senyuman, kita buat tak nampak lantas terus berpura2 bercakap dengan telefon.

janganlah nak mengumpat jiran. tak baik. berdosa tau makan daging menganyam ketupat ni.

so, moral of the story, jagalah jiran kita baik2. takut kena kebas dek orang nanti. eh apa aku merepek ni. takut nanti kalau kita susah takde siapa nak bantu. siapa susah nanti? kau jugak. padan muka. muahahaha..



renung2kan dan selamat beramal. senyum tak perlu kta apa2.. :)
till then, assalamualaikum..

p/s: jiran tu orang yang
tinggal selang 40 rumah ke kiri, kanan,
depan, belakang, atas dan bawah rumah kita.
:D

thanks for reading!!
ukhuwah fillah abadan abada..
:) 

No comments: