Monday, July 11, 2011

judging without even knowing. adilkah?

ASSALAMUALAIKUM..


once again, saya guna jasa vlog matluthfi untuk buat entry kali ni. bukan saya nak tumpang glamour dia. tapi, apa yang saya nak sampaikan, lebih berkesan dengan adanya vlog dia ni. saya nak buat vlog sendiri? belum sampai masanya lagi. hehe.. eh ok. let's proceed. 

anda dah tengok video tu? kalau dah tengok baguslah. saya rasa apa yang matluthfi cuba sampaikan dalam video ni, sangat senang nak faham. dan sekali gus, membantu saya untuk explain apa yang saya nak tulis kali ni *Aduh.. berbelit2*

seperti yang kita tau dan kita sendiri dapat perhatikan dalam masyarakat kita, most of our people sangat suka buat andaian sendiri without even knowing the real story. macam dalam video tu.

  • orang cakap bahasa inggeris kau cakap "eleh, speaking konon. menyampah"

  • hantaran kahwin orang tu rendah, kau kata "ish.. mesti ada apa2 ni. mesti dah ada isi ni"

  • orang nak kahwin kat mekah kau kata "mentang2lah kaya. nak menunjuklah tu. menyampah aku"

  • orang nak berubah jadi baik kau kata "hai, kau ni buang tebiat ke apa tiba2 nak jadi baik ni? ni mesti ada apa2 ni. kau nak mengorat anak dara tok bilal ye?"


*abaikan contoh terakhir tu* see guys? betapa negatifnya fikiran masyarakat kita.saya tak nafikan, dulu, saya memang tergolong dalam masyarakat yang berfikiran negatif macam ni. tapi, saya terfikir, sampai bila kita nak judge orang macam tu? mesti setiap yang berlaku tu, ada penjelasan yang sebenar2nya daripada pihak yang teraniaya tu. tapi pernahkah kita peduli?

  • pernahkah kita peduli, bila seseorang tu dok speaking je memanjang, dia bukan berniat nak berlagak, tapi dia berniat untuk memperbaiki bahasa inggerisnya. practice makes perfect right?

  • pernahkah kita peduli, bila hantaran kahwin pasangan pengantin tu rendah, bukan bermakna dia telah terlanjur atau apa2 yang sewaktu dengannya, tapi mereka nak bersederhana dan berjimat cermat.

  • pernahkah kita peduli , bila orang tu nak kahwin kat mekah, bukanlah bermaksud dia nak bermegah2 dengan harta kemewahannya, tapi nak terus menunaikan umrah setelah selamat dinikahkan?

  • pernahkah kita peduli, bila seorang penyamun tu berubah menjadi baik, bukanlah bermakna dia nak mengorat anak dara tok bilal, tapi dia benar2 insaf?


pernah anda terfikir semua ni? so, adilkah semua andaian dan anggapan yang dibuat tadi? adilkah semua tu kepada mereka yang teraniaya? 

so, guys. try to think from differnt point of view. saya pun tak tau kenapa lately ni saya kerap bercakap pasal thinking from different point of view. tapi, itulah yang kita perlukan. kita perlukan lebih ramai manusia yang berfikiran positif. dan berhenti menjadi negatif.

korang dah besar, korang fikirlah sendiri. tapi ingat, tukar cara anda berfikir. berfikirlah secara lebih positif. assalamualaikum..

p/s: the power of positive thinking.
anda percaya?
:D

thanks for reading!!
ukhuwah fillah abadan abada..
:)

2 comments:

aidamohdnazib said...

yeahhh..agreed 100% woth you babe!

Tea Dno said...

TAG utk kau ni. hee.

MEGA GIVEAWAY