Sunday, July 31, 2011

cemburu itu normal kan?

ASSALAMUALAIKUM..

hahaha.. tajuk nak bikin gempak. and yes, in case any of you guys wondering, memang aku tengah berada dalam ke'jealous'an yang nyata sekarang ni. huhuhu.

tapi, sebagai seorang manusia yang tak sempurna, aku memang ada hak nak jealous. betul tak? tapi tak payah nak jealous lebih2 lah kan. sampai nak bomoh2 orang bagai ni.

*ok yang ni kelakar. hahaha*


aku nak nasihat sikit kat korang yang kuat jealous macam aku ni:
  • bila kita rasa jelaous kat seseorang, cuba fikir hikmah yang kita perolehi bila kita tak dapat apa yang dia dapat tu. eh korang faham tak ni? contohnya, kalau korang jealous sebab kawan korang selalu pergi dating dengan pakwe dia, korang fikirlah, betapa korang bertuah sebab terhindar daripada melakukan maksiat. kan untung tu. insya ALLAH jealous tersebut akan berkurang.
  • cuba berusaha untuk mendapatkan apa yang terbaik untuk korang. tak semestinya yang terbaik untuk orang lain tu terbaik untuk korang jugak kan?
  • cuba tak payah fikir pasal perasaan jealous korang tu dan fokus kat benda lain. bagi ayam makan ke, tengok kucing bertelur ke
insya ALLAH dengan cara2 di yang telah disebutkan tadi, rasa jealous tu dapat dikurangkan dan korang boleh hidup dengan lebih selesa dan aman.

tak payahlah nak berdengki dengkot dengan kelebihan orang lain. korang pun ada kelebihan jugak. tapi korang buat2 tak nampak je. cuba bukak mata dan cari kelebihan korang, mesti korang bersyukur dengan apa yang korang ada. eh jangan sampai riak pulak dahlah ye.


jealous ni ada yang baik dan ada yang tak baik. kurangkanlah jealous tak baik korang tu kerana sesungguhnya ia tak baik untuk kesihatan. dah nama pun tak baik kan. lebih bagus korang hilangkan terus dari jiwa suci murni semurni minyak masak sri murni korang tu.

aku nak share something dengan korang. tapikan, aku tak reti nak edit videolah. hahaha.. macam mana ek?

eh oklah. aku nak cerita benda lain tadi. termelalut masuk benda lain pulak. till the, assalamualaikum..

p/s: ye aku memang kuat
jealous. ada masalah?

thanks for reading!!
ukhuwah fillah abadan abada..
:)

3 comments:

Anonymous said...

ape jeles2 ni...x bek tau...gadoh je tros...kan senang....hahaha

deeyamorten said...

qudwa: haha.. elok2 tak gaduh nak digaduh2kan. sengal kau :P

AzlanYussof said...

betol..jangan jeles sangt..selau nya syaitan akan mengapi-apikan perasaan cemburu kita tuh..bhaya